Agenda

VanWyck

In drie jaar tijd bracht de Amsterdamse singer-songwriter VanWyck drie albums uit die bewondering oogstten tot ver over de landsgrenzen. Haar warme, donkere alt-folk en americana doen denken aan Natalie Merchant, Leonard Cohen en Laura Marling.

Met haar vierde album dat internationaal is verschenen in april 2022, reikt VanWyck nog hoger: The Epic Tale of the Stranded Man is een groots opgezette vertelling over een man die aanspoelt op een eiland en niet meer weet wie hij is.

Tijdens het gelijknamige theaterconcert neemt VanWyck ons mee naar dat eiland en leert ze ons dat verbeelding geen grenzen kent, dat vrijheid soms te vinden is in hele kleine kamers en dat dapperheid en kwetsbaarheid bijna altijd hand in hand gaan.

Over VanWyck schreef:

de Volkskrant****: ‘VanWyck zingt liedjes van troostrijke, sensuele en aangrijpende schoonheid.’

NRC****: ‘De muziek van VanWyck heeft zachtheid als kracht.’

MOJO Magazine: ‘Powerful but intimate’

En over het concert The Epic Tale of the Stranded Man:

de Volkskrant****: 'De liedjes van VanWycks conceptalbum klinken ook live rijk en panoramisch. De veelkleurigheid van haar nieuwe werk tilt ook de optredens en de zang van de Amsterdamse VanWyck naar een hoger plan.'

Popjournalist Peter Bruyn: ‘Hoe goed een plaat ook is, een muzikant bewijst zich pas werkelijk op het podium. VanWyck onderstreepte dat. En dat terwijl haar meest recente album ‘The Epic Tale of the Stranded Man’ op zichzelf al één van de sterkste platen is die dit jaar tot dusverre in ons land zijn verschenen.

Begeleid door Reyer Zwart op bas en gitaar, Paul Bond op klavieren en Rowin Tettero op drums speelde Christien Oele, de vrouw achter de groepsnaam, op één song na het complete album. Ze zong loepzuiver, maar belangrijker is dat ze de liedjes een dynamiek mee wist te geven die door geen geluidsdrager geëvenaard wordt. De dynamiek van het concert zorgt er ook voor dat het repertoire meer gaat leven, organischer wordt, met als hoogtepunten de nummers ‘Maybe, Maybe Not’ en ‘The Smiling Prophet’, waarna als aanvulling op het nieuwe album nog een handvol oudere nummers volgen, waaronder juweeltjes als ‘Lead Me On’ en ‘Carolina’s Anatomy’.

Over het album The Epic Tale of the Stranded Man:

OOR: 'Met Molten Rock (2018) en opvolger God Is In The Detour (2020) maakte Christien Oele twee van de mooiste countryesque ‘alt.folk’-platen die wij ooit van een landgenoot hadden gehoord. Op The Epic Tale of the Stranded Man zet VanWyck de stijgende lijn voort. De tracks zijn zó divers en van zo’n grote schoonheid dat ze óók individueel indruk maken.'

Written in Music****: 'een intrigerende en bijzondere plaat.'

Mojo Magazine****: 'Strange, lovely - mysterious'

Americana-UK.com - 10/10: 'perfection of storytelling’

Trouw: ‘twaalf verzorgde altfolk-liedjes vol sensualiteit, verstilde schoonheid en troost.’

HEAVEN****: ‘wat een schitterende plaat…een gevarieerd decor dat VanWycks toch al niet geringe talenten nog mooier doet uitkomen dan voorheen.’

Trouw: ‘twaalf verzorgde altfolkliedjes vol sensualiteit verstilde schoonheid en troost.’

Nederlands Dagblad: ‘Alle verwachtingen worden overtroffen. VanWyck heeft haar magnum opus gemaakt: dit is een album van internationale allure. Ze is onze vaandeldrager waar het gaat om country, americana, folk en kamerpop. Muziek beroert de ziel. Wie dat gevoel wil ervaren doet er goed aan de komende maanden een van haar theatervoorstellingen bij te wonen. Kippenvel gegarandeerd.’

De krenten uit de pop: 'Onwaarschijnlijk mooi.'

Muziscene: 'Welnu, VanWyck is een theatertour gestart langs mooie zalen. Ik vind dat iedereen VanWyck in het algemeen en The Epic Tale Of The Stranded Man in het bijzonder moet leren kennen.'

VanWyck: gitaar en zang: Christien Oele | gitaar, bas, piano en zang: Reyer Zwart | drums: Rowin Tettero | (soms vergezeld door) piano en zang: Paul Bond

Fotografie door Jitske Schols

VanWyck