Bestival 2017 oftewel ‘het Munnickenveld moet dicht.’

Zaterdagavond 18 februari werd, alweer voor de 9e keer in totaal, het Bestival gehouden in PX. André Koning: “Het is een festival, maar dan een festival dat binnen wordt georganiseerd. Het is met de ‘B’ van Binnen, Bestival dus.” Om maar direct met de deur in huis te vallen: De avond was een groot succes. Een vol PX was sfeervol aangekleed en om een echt festival na te bootsen lag er kunstgras op de vloer waarop je heerlijk kon zitten, of liggen, kon je tot half twee zowel in de grote zaal als boven genieten van liveoptredens en waren er overal zitjes en kraampjes. De organisatie had kosten noch moeite gespaard.

 

Er was b.v. een ‘Silent Disco’ waar Jan de Witte, als een volleerd spreekstalmeester, voor presentator/DJ speelde. Via tientallen koptelefoons die aan het plafond hingen, kon je ongestoord naar de nummers luisteren die er werden gedraaid. Met recht dus een silent disco. Ook regelde Jan de ‘Besti Bios’. Op een groot scherm werd een onzinfilm (‘hoogste budget ooit’) gedraaid waarin, volgens Jan, Cameron Diaz, Jennifer Aniston en Henk de Boer de hoofdrollen speelden. Ter verhoging van de feestvreugde  kondigde Jan ook nog DJ ‘Jan Lul’ aan (what’s in a name). Verder was er de ‘Welcome To The Jungle’ hoek. Hier kon je je verkleden, waarna Denise de Boer de tijgers, holbewoners en katten op de foto zette. Van het schminkkraampje van Alida werd eveneens gretig gebruik gemaakt, tot aan de obers aan toe. Kevin Mühren: “Vlak na de kermis zijn we al begonnen met de voorbereiding op het Bestival en afgelopen donderdag zijn we met bijna 15 vrijwilligers gestart met het aankleden van PX.”

 

Op de 1e verdieping traden op Pumped Up (een sympathieke band die steeds beter wordt) en Fleetwood Jack. Het was er al direct vol en erg warm. In de kelder vermaakten de DJ’s Peter Tol, Wouter Prinsen en Sjors van Santen de spaarzame aanwezigen (iedereen was bij de live optredens) met hun harde dance muziek, terwijl op het hoofdpodium Richard Veerman muzikaal de pauzes veraangenaamde.

De avond stond ook een beetje in het teken van de kermishit ‘Het Munnikeveld Moet Dicht’ van de wereldberoemde band “De Gevulde Stropdassen”. Er was zelfs een echt stemhokje betreffende het Munnickenveld, met stembiljetten waarop je kon aankruisen “Weggaan” of ”Ei ken dicht”. De uitslag zal d.m.v. een petitie worden aangeboden aan de burgemeester.

 

Om 20:30 uur was het grasveld al bijna vol. Er waren wigwams gebouwd waar je de vredespijp kon roken. Overigens was  een vredespijp volkomen overbodig, want de sfeer was erg vriendelijk. Het had wel iets weg van een festival in het hippietijdperk halverwege de zestiger jaren (Woodstock, maar dan zonder modder), vol met ‘love and peace’ en ‘flowerpower’. Alleen van de sexuele vrijheid die in die jaren z’n intrede deed was, helaas voor mij, weinig terug te vinden. De enige blote borst die ik zag was van Jan Koet en daar raakte ik uiteraard niet echt opgewonden van. Integendeel zelfs.

 

Op het hoofdpodium in de grote zaal zagen we King’s Jukebox (met Sandrine Snoek en Shadee van Vlaanderen als gasten), Hircus Circus (een muzikaal sterke band die het zelfs aandurfde om ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen live te spelen), Royal Flush (met bekende toppers als – bijna papa – Larry Koning, Cornel Sier en podiumdier Jan Keizer), Almost Famous (altijd goed voor een top avond) en Roundhouse (een prima afsluiter van de avond, met gelukkig stuiterbal Christian Sier weer in hun gelederen).

 

Om half twee, na liefst 5,5 uur muziek, kwam er een einde aan deze avond. Een compliment aan André Koning en Kevin Mühren, de organisatoren van Bestival, en de vele vrijwilligers die ze hielpen, is hier zeker op z’n plaats. Mede door de aankleding werd het namelijk een avond waaraan honderden mensen plezier beleefden. Bedankt allemaal!

 

Tekst: Joop Gijzen
Foto’s: Klaas Hansen